مزایای برش لیزر / چرا برشلیزر؟

مزایای برش لیزر / چرا برشلیزر؟

مزیت برش لیزر چیست

مزایای استفاده از برش لیزر بسیار می باشد. که به آنها مبپردازیم. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه های مدرن دستگاهی به نام برش لیزری برای برش متریال های مقاوم و محکم ساخته شد. به راحتی میتواند این متریال ها را برش دهد و اما هر دستگاهی که تولید میشود.

مزایای دستگاه برش لیزر

 دارای مزایایی است که آن را با سایر دستگاه های مربوطه جدا میکند. دستگاه برش لیزری هم مزایای منحصر به فرد خود را دارا میباشد.

از مقالات برش لیزر در سایت ایران فلز دیدن نمایید .

برش لیزری چیست؟

زمانی که تصمیم به برش متریال‌ های محکم همچون آهن و فلزات می گردند. آن ها را به چند قسمت تقسیم کرده و در ساخت اجسام به کار می ببرند. از برشلیزری استفاده می‌ کنند .

برش لیزری دستگاهی است که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ساخته شده است. در آن از اشعه لیزر برای برش اجسام استفاده می‌ شود. و بیشتر از این فناوری در صنعت استفاده میگردد.

اجسامی که می‌ خواهند بریده شوند توسط برش لیزری و اشعه لیزر از یک خروجی قوی روی اجسام این عمل صورت می‌ گیرد. قسمتی از جسم که بریده‌ شده است یا آب می‌ شود یا می‌ سوزد یا به‌ صورت گاز به هوا می‌ رود و یا تصعید می‌ گردد. در نتیجه سطح بریده‌ شده با کیفیت بسیار خوب به وجود می‌ آید. 
لیزر صنعتی در صنایع گوناگونی چون ساخت صنایع نظامی، ساختمانی، هوا فضا، پزشکی، آزمایشگاهی و پژوهشی، ارتباطاتی، فیزیک، شیمی و … کارایی دارد.

دستگاه لیزری در چند مدل تولید میشود.

– گازی

– شیمیایی

– رادیو اکتیو

– جامد

 – فیبری و …

اما تنها از ۲ نوع لیزر گازی و جامد در صنعت استفاده می‌ شود. دستگاه‌ های که در صنعت کاربرد دارند شامل:

برش لیزری Co2 که بیشتر برای برش دادن و حکاکی و ضعیف شدن ماده می‌ باشد. لیزرهای نئودیمیم این دو لیزر روش یکسانی دارند. تنها در کاربرد متفاوت هستند. از این لیزر ها میتوان در جوشکاری هم استفاده نمود.

لیزر CO2 در برش کاری صنعتی برای ساخت موادی چون: تیتانیوم، کاغذ، موم، پلاستیک،فولاد، آلومینیوم، فولاد ضدزنگ چوب و پارچه کاربرد دارد.

دستگاه‌ های لیزر ژنراتور یک اپتیک خارجی دارند که نیاز به خنک کاری داشته، با توجه به اندازه و پیکربندی دستگاه گرمای اضافی را مستقیم یا توسط خنک‌کننده به هوا انتقال می‌دهد. اکثراً از آب به‌عنوان خنک‌کننده استفاده می‌کنند که توسط سیستم خنک‌کننده به چرخش درمی‌آید .

مزایای دستگاه برش لیزری

این دستگاه مزایاهای زیادی دارد. و متخصص بودن اپراتور نیز می‌تواند این مزایا را دو برابر کند. این دستگاه با اشعه بالا و طول موج پایین کمک میکند. برش با دقت بالایی صورت بگیرد. این در ساخت اشیائی که نیازمند دقت ساخت بالایی هستند کاربرد شایانی دارد.

معایب برش لیزر چیست؟

مطمینا برش لیزر هم همانند هر تکنولوژی دیگری درکنار مزایا معایبی هم دارد.

– عدم امکان استفاده در ضخامت مواد بیش از یک محدوده  ( البته که این محدوده هرروز دارای گسترش است. )

 گازها و دودهای مضر: هنگام کار دستگاه گازها و دوده هایی ایجاد میکند که برای اپراتور و محیط زیست ضررهایی را در پی دارد. 

 مصرف انرژی بالا : حد قابل توجه ای از برق و گاز هنگام کار با دستگاه مصرف میشود.

 هزینه های اولیه: خرید دستگاه و مواد اولیه نیازمند هزینه های بسیار بالایی است.

برای آشنایی بیشتر با معایب برش لیزر به مقاله مندرج در سایت با همین سایت دیدن نمایید.

                             مقاله معایب برش لیزر 

سرعت و دقت بالا

یکی از ویژگی‌ های دستگاه برش لیزری دقت و سرعت بالای آن است. یعنی اشعه لیزر با دقت و همچنین کنترل مناسب دستگاه همراه است در این دستگاه از اشعه لیزری برای برش و حکاکی استفاده می‌ گردد. که این اشعه پهنای زیادی ندارد، اما قدرت بسیار زیادی را دارا می‌باشد. و کاربر یا اپراتور می‌تواند با سرعت بالایی نمونه‌های بسیار دقیق و با دقتی را تولید کنند. که میزان خطای کمی را دارد.  برای ساخت صنایع پزشکی و هوا فضا که نیازمند دقت و سرعت بالایی هستند بسیار مناسب است.

عدم تولید مواد برای استفاده از دستگاه‌ های صنعتی دیگر تولید مواد آلاینده و سر و صدای زیادی ایجاد می‌ شود. اما دستگاه لیزری امکان تولید مواد آلاینده را کم می‌کند و نیازمند دفاتر نمی‌باشد. اگر سطح و دستگاه لیزر با یکدیگر تماس داشته باشند. اشعه لیزری باعث می‌شود که دستگاه برش لیزر سروصدای زیادی را ایجاد نکند.

شما می‌ توانید قدرت اشعه لیزر برای کار روی مواد تنظیم کنید. یعنی اپراتور می‌تواند قدرت اشعه لیزر را تنظیم کرده است. یعنی با توجه به مقدار اشعه‌ ای که نیاز است این درجه می‌ تواند تغییر کند و برای کارهای مختلف انجام شود.

این دستگاه را می‌توانید با سطح تماس دهید و از ایجاد نویز جلوگیری کند. در واقع این دستگاه همانند فرایند تابش با فاصله‌ای نسبتاً مشخص‌شده انجام می‌شود. هیچ‌گونه اصطکاکی بین دستگاه و نمونه نباید وجود داشته باشد. در این مواقع می‌توان گفت که عملکرد دستگاه به‌هیچ‌ وجه توسط نمونه تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و دقت دستگاه کاهش داده نمی‌شود.

امتیاز شما به این برش لیزر ایران فلز برای این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 2 =

پروژه های ما



تاثیر قطر برش لیزر در انواع فلزات

تاثیر قطر برش لیزر در انواع فلزات

قطر برش لیزر در انواع فلزات درنوع کار برشلیزر بسیار تاثیر گذار است . برش لیزر فلزات دستگاه لیزر فلزات را دستگاه برش فلزات هم نامیده شده است . از نوع تکنولوژی ...

فرآیند برش لیزری چیست ؟

فرآیند برش لیزری چیست ؟

فرآیند برش لیزری در حال حاضر در شرکت ها و کارخانه های گوناگون از انواع دستگاه های برش لیزری استفاده می شود.این دستگاه در سراسر جهان کاربرد های منحصر به ...

انواع برش لیزری

انواع برش لیزری

انواع برش لیزری یعنی تقویت نور توسط اشعه های لیزر تابش که زمان پیدایش آن در دهه ۶۰ بوده و شکل جدیدی از انرژی به وجود آمده. که  در ساخت ...

دستگاه برش لیزری فلزات

دستگاه برش لیزری فلزات

دستگاه برش لیزر فلزات حضور چشم گیری در صنایع دنیا را ایفا میکند. استفاده از لیزر برای برش دادن متریال های گوناگون باعث شده تا انسان به راحتی بتواند. انواع ...

دستگاه لیزر برش فایبر

دستگاه لیزر برش فایبر

دستگاه برش لیزر فایبر یکی از پیشرفته ترین دستگاه های لیزر در جهان شناخته شده است. این دستگاه کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع گوناگون داشته و امروزه در کارخانه ...

ارتباط با ما