آبکاری قلع چگونه انجام می شود ؟

آبکاری قلع چگونه انجام می شود ؟

آبکاری قلعآبکاری قلع  دارای روش خاصی است که در خدماتی که از سوی ایران فلز ارائه می گردد موجود است .

آبکاری فلزات

تمام مواردی که از فلزات و آلیاژها و ترکیبات دیگر ساخته می‌شوند. همیشه در معرض خوردگی هستند؛ خوردگی اکسیداسیون، ضربه فشار و سایر مواردی که باعث آسیب می‌شود. بسیاری از فلزات مقاومت مناسب درباره این شرایط را نخواهند داشت یکی از راه‌ هایی که باعث بهبود خواص مواد فلزات می‌ شود؛ آبکاری می‌ باشد.

در این روش مواد اولیه فلزات بهتر میشود؛ و توانایی مقاومت در برابر مشکلات را می یابد.

اما تمامی فلزات آبکاری نمیشوند تنها فلزات روی  مس قلع و فلزات طلا و نقره

 

نکات آبکاری قلع

قلع فلزی براق و دارای رنگ سفید نقره‌ای است که در درجه حرارت طبیعی در مقابل آب و هوا مقاومت بالایی دارد و اسید ها و بازهای ضعیف نمیتوانند به راحتی بر روی آن تاثیر بگذارند.

فلز قلع در صنعت برق کاربرد دارد زیرا به راحتی لحیم کاری میشود.

آبکاری به سه روش صورت میگیرد

آبکاری الکترولس (اتوکاتالیستی)

آبکاری غوطه وری

آبکاری معمولی

قلع اندود کردن در آبکاری قلع

بیشترین کاربرد قلع اندود کردن قوطی‌ های کنسرو می‌ باشد. در زمان قدیم از ورق قلع برای رگه های گلدان، سینی‌ها و … مورد استفاده قرار می‌ گرفت.

 این ورق‌ ها با استفاده از روش الکترولیت اسیدی با محلول تولید می‌ شود. دراین روش ورق پس از عبور از حوضچه‌ های شستشوی الکترولیتی و شستشو با آب و عبور از حوضچه‌ های اسیدی الکترولیتی و شستشو با آب سپری شدن دو مرحله در حوضچه‌ های حاوی محلول الکترولیت میرود و طی پنج مرحله نقش شمش خالص قلع آند و ورق قلع کاتد می باشد.
به روش الکترولیتی هر دو طرف ورق قلع اندود می‌شود. پس از انجام عملیات پوشش دهی قلع، ورق از کوره ای به نام مافل عبور میکند. درجه حرارت بالای نقطه ذوب قلع گرم شده و به سبب حوضچه ای سرد میشود بعد از سپری کردن عملیات خنک سازی و بازسازی‌ های کنترل کیفی، بسته‌ بندی صورت میگیرد و ورق های قلع به بازار مورد مصرف خود‌ فرستاده میشود.

روش الکترونیکی قلع اندود کردن 

فلزات از جمله قلع به روش‌ های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از آن روشها، آبکاری الکتریکی میباشد که قلع روی فلزات مختلف قرار دارد در این روش با توجه به  جریان برق لایه نازکی از قلع روی سطح فلز قلع رسوب داده می‌شود. این روش از لحاظ اقتصادی قیمت مناسبی دارد چرا که آلیاژ ها و فلزات استفاده شده ارزان هستند.

آبکاری الکتریکی به دو جریان مستقیم و پالسی تقسیم میشود که در آبکاری جریان پالسی مزایایی وجود دارد  تا بتوان با تغییر ولتاژ یا جریان، نتایج بهتری بدست آورد می‌توان به ساختارهای رگه ای، چگالی سطحی بیشتر و مقاومت الکتریکی کم‌ تر، آورد. روش پالسی بهتر از روش مستقیم است زیرا در آبکاری فلزات فلزی محکم و مقاوم تحویل میدهد.

روشی نو و امروزی آبکاری قلع

امروزه در کشور فرانسه برای قلع اندود کردن ابتدا سولفوریک اسید که حالت رقیق دارد شسته میشود و پس از آن هنگامی که کاملا پاکیزه شد، در آب گرم قرار می‌ گیرند و بعد از آن قطعات را در محلول هیدروکلریک اسید، مس و روی قرار میدهند و در آخر داخل حمام قلع که دارای مقدار کمی روی نیز هست، شناور می‌ کنند. و این قلع به آهن تبدیل میشود.

الکترولیت‌های قلع اندود کردن

روشی دیگر برای آبکاری فلز قلع میباشد که الکترولیت‌های اسیدی مثال اسید فنل سولفونیک

الکترولیت‌ های قلیایی بر  مثال سدیم یا پتاسیم از طریق الکرولیت پوشش هایی روی قطعات ایجاد میشوند؛ که ظاهری کدر دارند و با رفتن در جشن روغن داغ براق میشوند. این کار باعث میشود فلز قلع در برابر خوردگی مقاوم شود.

از آلیاژهای قلع و سرب در لحیم کاری استفاده می‌شود؛ استفاده از آلیاژهایی که سرب زیادی دارند به دلیل مقاومت قابل قبولی که دارند برای رادیاتور مناسب هستند.

در مواقعی که خنثی است اضافه کردن مقداری قلع به سرب مقاوت آلیاژ لحیم را افزایش میدهد.

مراحل انجام آبکاری

آماده سازی: قبل از شروع آبکاری، سطح فلز باید کاملا تمیز و بدون هیچگونه گرد و غباری باشد که سه مرحله را دارد.

تمیز کردن محصول : برای پاک کردن محصول باید از فلزات قلیایی یا محصولاتی چون آب استفاده شود.

پرداخت: با سمباده باید سطح محصول یکدست شود تا آبکاری راحت صورت گیرد.

شست و شوی کامل آخرین مرحله آماده کردن سطح مورد نظر برای آبکاری میباشد، که میتواند به روش فیزیکی و شیمیایی انجام شود.

شما میتوانید برای آبکاری قلع با شرکت های مربوطه تماس گرفته و کمک بخواهید. چرا که اینکار نیازمند متخصص خود میباشد که مهندسین شیمی میباشند.

امتیاز شما به این برش لیزر ایران فلز برای این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + 6 =

پروژه های ما



تاثیر قطر برش لیزر در انواع فلزات

تاثیر قطر برش لیزر در انواع فلزات

قطر برش لیزر در انواع فلزات درنوع کار برشلیزر بسیار تاثیر گذار است . برش لیزر فلزات دستگاه لیزر فلزات را دستگاه برش فلزات هم نامیده شده است . از نوع تکنولوژی ...

فرآیند برش لیزری چیست ؟

فرآیند برش لیزری چیست ؟

فرآیند برش لیزری در حال حاضر در شرکت ها و کارخانه های گوناگون از انواع دستگاه های برش لیزری استفاده می شود.این دستگاه در سراسر جهان کاربرد های منحصر به ...

انواع برش لیزری

انواع برش لیزری

انواع برش لیزری یعنی تقویت نور توسط اشعه های لیزر تابش که زمان پیدایش آن در دهه ۶۰ بوده و شکل جدیدی از انرژی به وجود آمده. که  در ساخت ...

دستگاه برش لیزری فلزات

دستگاه برش لیزری فلزات

دستگاه برش لیزر فلزات حضور چشم گیری در صنایع دنیا را ایفا میکند. استفاده از لیزر برای برش دادن متریال های گوناگون باعث شده تا انسان به راحتی بتواند. انواع ...

دستگاه لیزر برش فایبر

دستگاه لیزر برش فایبر

دستگاه برش لیزر فایبر یکی از پیشرفته ترین دستگاه های لیزر در جهان شناخته شده است. این دستگاه کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع گوناگون داشته و امروزه در کارخانه ...

ارتباط با ما