خم کاری آهن و 6 روش خمکاری + ویدئو

خم کاری آهن و 6 روش خمکاری + ویدئو

در انواع کارهای ورق کاری  برای تامین فرم مورد نظر و همچنین افزایش مقاومت جهت جلوگیری از آسیب به دست ایجاد اتصال  نیاز به خمکاری می باشد. خم کاری آهن نیز مانند دیگر ورق ها دارای تکنیک ها و نکات مختلفی است. وسایل و ماشین آلاتی مختلفی برای این کار به کار برده می شود. هر کدام  می توانند خم های معینی را انجام دهند.

خمش در دیدگاه مهندسی

در مهندسی مکانیک، خم شدن یک رفتار ساختاری از عناصر است. عناصر این رفتار را در مقابل ایجاد فشار بار و وزنه خارجی که به شکل  ایستاده و عمودی روی سطح طولی عناصر قرار میگیرد مشخص می نماید.

خمش آهن

خمش آهن به معنای خم کاری و ایجاد زاویه و انحنا در ورق است. این عملیات روی ورق های فلز توسط تجهیزات و ماشین آلات خم کاری به راحتی و با دقت انجام میپذیرد. که در اینجا ورق مورد نظر ما آهن است.    
درباره تغییر چگالی در محل خم به قول معروف بین علما اختلاف است. ما بر این باوریم حداقل در ظاهر خم به صورت الاستیکی و در ظاهر دچار تغییر نمی شود. اما برخی متخصصان باوری متفاوت دارند. بهرحال وجود این اختلاف نظر بدین معناست که در صورت وجود این تغییر هم, بسیار ناچیز می باشد.
عکس فرآیند خم کاری ورق آهن

میزان درجه خم فلزات

هرچقدر میزان کربن موجود در فلزات کمتر باشد، امکان خم بیشتری روی ورق میسر می گردد. در فلزات با کربن کمتر خم با روش سرد انجام میشود ولی با گذر از مقدار خاصی باید از روش گرم برای خمکاری استفاده نمود.

دستگاه خم کن آهن دستی

ازدستگاه خم کن دستی برای خم  های گوش دار و قسمت هایی که دارای انحنا  کم یا محدودی می باشند. به کار برده می شود. این دستگاه دارای پایه ای است  که فک زیرین بر روی آن سوار شده است . فک  رویی به کمک مکانیزم پیچ و مهره که  حرکت می‌کند. میتوان به وسیله‌ ی آن  ورق را بین دو فک محکم کرد.

 فک دیگر به نام فک خم  کننده هم وجود دارد، که قابل حرکت است و به وسیله آن می‌توان ورقی را که بین فک روئی و زیرین محکم قرار گرفته شده است را خم کرد. برای اینکه نیروی وزن خم  کننده کنترل شود در انتهای آن وزنه ای  را قرار می‌دهند. که به آن وزنه تعادل می گویند در لبه‌های فک‌ها چیز هایی از جنس فولاد نصب می‌شوند.  این تیغه ها را می توان  تعویض کرد؛ که با تعویض کردن آنها میتوان خم های متفاوتی را به وجود آورد.

ظرفیت خمکاری در دستگاه خم کن دستی: این نوع ماشین خم کن ورق های آهن و فولاد و کم کربن را تا ضخامت ۳ میلیمتر.

ماشین خم کن برقی

خم کن های برقی

ماشین های خم کن برقی نسبت به ماشینهای خم کن ساده دستی دارای کارایی بهتری هستند. از  طول یک متر تا ۶ متر را ساخته  می شوند.

اجزای ماشین های خم کن برقی

موتور الکتریکی و جعبه دنده معکوس کننده دور.

۳ فک بالای دستگاه  دارای وابسته هایی میباشد. حرکت خود را از الکتروموتور ای که در پایه سمت راست نصب شده است می گیرد.

صفحه گردان و با وابسته های  آن که نیرو را برای خمکاری از الکتروموتور دریافت میکنند‌.

نیرو تجهیزات و انتقال نیرو: که این تجهیزات نیرو ها تبدیل کرده و سپس به  قسمت‌ های متحرک ماشین  انتقال میدهد، در پایه های دستگاه جاسازی می‌کند.

 

کاربرد خم کاری آهن

خم کاری آهنی که از عملیات بسیار پر کاربرد در صنعت می باشد. برای موارد های مختلفی مانند ساخت جعبه فلزی در صنعت الکترونیک ساختمان‌ سازی، دامداری، کشاورزی، کشتی سازی و در کارخانجات از آن استفاده می شود. خم کاری اهن عملیاتی مکانیکی است که در آن ورقه آهن  را تحت فشار قرار داده و باعث می‌ شود که ورقه های اهن خم دار و زاویه دار شود.
خم کاری ورق های آهن  دارای روش های گوناگونی می باشد. که با توجه به جنس ضخامت، همچنین طرح مورد نظر برای خم کردن و میزان خمش باید روش مناسب تعیین شود. ابتدا باید ورق آهن را تعیین کرده چرا که خمکاری اهن به صورت گرم یا سرد اجرا شود. اگر کربن موجود در ورقه های اهن بیش از ۱.۲ درصد باشد خمکاری این ورقها کاهش پیدا می‌کند.

روشهای خم کاری ورق فلز

v شکل

 فلنج

برشی

دورانی

 کانالی

هوایی

هر یک از روش های خم کاری با توجه به نوع وشکل که قرار است به وجود بیاید. یکی از این روش های خم کاری انتخاب می‌شود و با دقت و مهارت شکل مورد نظر به وجود می آيد.

امتیاز شما به این برش لیزر ایران فلز برای این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =

پروژه های ما



تاثیر قطر برش لیزر در انواع فلزات

تاثیر قطر برش لیزر در انواع فلزات

قطر برش لیزر در انواع فلزات درنوع کار برشلیزر بسیار تاثیر گذار است . برش لیزر فلزات دستگاه لیزر فلزات را دستگاه برش فلزات هم نامیده شده است . از نوع تکنولوژی ...

فرآیند برش لیزری چیست ؟

فرآیند برش لیزری چیست ؟

فرآیند برش لیزری در حال حاضر در شرکت ها و کارخانه های گوناگون از انواع دستگاه های برش لیزری استفاده می شود.این دستگاه در سراسر جهان کاربرد های منحصر به ...

انواع برش لیزری

انواع برش لیزری

انواع برش لیزری یعنی تقویت نور توسط اشعه های لیزر تابش که زمان پیدایش آن در دهه ۶۰ بوده و شکل جدیدی از انرژی به وجود آمده. که  در ساخت ...

دستگاه برش لیزری فلزات

دستگاه برش لیزری فلزات

دستگاه برش لیزر فلزات حضور چشم گیری در صنایع دنیا را ایفا میکند. استفاده از لیزر برای برش دادن متریال های گوناگون باعث شده تا انسان به راحتی بتواند. انواع ...

دستگاه لیزر برش فایبر

دستگاه لیزر برش فایبر

دستگاه برش لیزر فایبر یکی از پیشرفته ترین دستگاه های لیزر در جهان شناخته شده است. این دستگاه کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع گوناگون داشته و امروزه در کارخانه ...

ارتباط با ما