خمکاری ورق روغنی

خمکاری ورق روغنی

خمکاری ورق روغنی از خدمات خمکاری است. ورق روغنی یا ورق نورد سرد فلزی آهنی میباشد.اکثرا این ورق به رنگ سیاه است . 

از خصوصیات ظاهری آن میتوان به نازک و کشیده بودن این ورق اشاره داشت. این ورق ها برای مصارف صنعت خودرو و ساختمان سازی بکار میرود.

جعبه خمکاری / خمکاری ورق روغنی

این ورق های روغنی با ضخامت کمتر از ۳ میلی متر است. ورقهای روغنی  به دو شکل رول و شیت موجود می باشند. رول ها عرض ۱۰۰ یا ۱۲۵ سانتی متر دارند و در مواردی با عرض ۱۵۰ سانتی متر تولید میشود.

شیت ها هم در سایزهای ۱۰۰ در ۲۰۰ سانتی  و ابعادی متفاوت و غیر نرمال تولید میشوند.

آلیاژ های ورق روغنی

ورق های روغنی در سه مدل ساخته میشوند.

st12 معادل ورق روغنی معمولی

st13 معادل ورق روغنی با خاصیت کششی نرمال

st14 معادل ورق روغنی با خاصیت کششی بالا

خم کاری چیست و چه کاربردی دارد؟

خم کاری ورق های فلزی یکی از فناوری های بسیار پرکاربرد در صنعت است.  برای کارهای متفاوتی مانند ساخت جعبه های فلزی در صنعت الکترونیک، ساختمان سازی، دامداری و کشاورزی، کشتی سازی، کارخانجات و … مورد استفاده قرار میگیرد.

خم کاری ورق فلزی مکانیکی است که در آن به ورق فشار وارد میشود و باعث خم شدن و زاویه دار شدن آن می شود. خمکاری ورق های فلزی شیوه های متفاوتی دارد. با در نظر گرفتن موارد همچون جنس ورق، ضخامت آن، الگوی مورد نظر برای خم کردن و میزان خمش، باید روش مورد نظر را انتخاب کرد.
همچنین با در نظر گرفتن نوع ورق فلزی باید مشخص کرد که خمکاری ورق های فلزی به شکل گرم اجرا شود، یا به شکل سرد و در دمای پایین باید انجام شود. اگر کربنی که در ورق فلزی موجود است بیش از ۱.۲ درصد باشد، قابلیت خمکاری این ورق ها کم میشود. برای خم کردن، در وهله اول باید آن ها را گرم کرد.

 معمولا ورق های غیر آهنی را به جز ورق روی و ورق آلومینیوم در حالت سرد خمکاری می کنند. در بیشتر موارد در طی انجام عملیات خمکاری ضخامت ورق تغییری نمی کند. البته به دلیل کششی که ایجاد هنگام خمکاری ممکن است در بعضی موارد ضخامت قسمتی از ورق فلزی تغییر کند.

کاربرد ورق روغنی

ورق های روغنی تقریبا در اطراف ما کاربرد دارند بدنه اتومبیل، لوازم خانگی، درب یخچال، نمای ساختمان ها، قاب پنجره ها و …

هر جا ورق نازک میبینید احتمالا ورق روغنی است که خم شده و برش داده شده است، پس از شکل دهی آن را رنگ کرده اند.

خمکاری ورق روغنی

خم ورق های روغنی از خدماتی است که باید با دقت بالا انجام شود، خمکاری ورق ها عملی است که در آن به ورق فشار وارد میشود و باعث زاویه دار شدن آن میشود.

خمکاری انواع ورق ها روش های گوناگون دارد. با توجه به مواردی مانند ضخامت ورق،جنس ورق، طرح مورد نظر برای خم کردن و میزان خمش خمکاری باید توسط افراد ماهر و متخصص در این زمینه انجام شود.

امروزه دستگاه های اتوماتیک کار اپراتورها را انجام میدهند.

تئوری خمکاری ورق

خمکاری، کج کاری ورق حول یک محور مستقیم به منظور تغییر شکل آن انجام میشود.

وقتی که ورق تحت عمل خمکاری قرار میگیرد قسمت های داخلی ورق در تحت فشار و قسمت های بیرونی تحت کشش قرار میگیرد.

نکته هایی که باید به آن توجه کنید:

  • هر چقدر شعاع خم بزرگتر باشد مقدار برگشت پذیری زیاد است. ضخامت ورق بیشتر باشد برگشت فنری کمتر است.

انواع خم کاری ورق

– مکانیکی

– پنوماتیک

– هیدرولیک

– cnc

– مکانیکی

از مزایای این خمکاری سرعت و دقت زیاد آن میباشد و روش خمکاری، ایمنی بالایی دارد. در خمکاری صفحات در طول مدت بر روی لبه بالایی قرار میگیرد. میزان فشار به گونه ای است که ورق بطور کامل بر روی قالب قرار بگیرد. 

 هنگام خمکاری قسمت بیرونی ورق کاملا کشیده و قسمت داخلی ورق فشرده میشود.

خمکاری پنوماتیک

در این نوع خمکاری از یک کمپرسور برای ذخیره سازی نیروی هوا استفاده میشود. این روش ها برای کارهایی که به فشار زیاد نیاز نباشد استفاده میشود.

روش کار کردن خمکاری ورق

منظور از خم کردن و شکل دهی استفاده از دستگاه خم است. برای اینکه به طور دقیق  عملیات خمکاری انجام شود باید با برنامه کامپیوتری دقت را افزایش داد. بدین وسیله میتوان فاصله بین محل برش و خمکاری مشخص کرد که برای این کار باید ورق بین دستگاه پانچ و قالب قرار بگیرد.

امتیاز شما به این برش لیزر ایران فلز برای این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =

پروژه های ما



تاثیر قطر برش لیزر در انواع فلزات

تاثیر قطر برش لیزر در انواع فلزات

قطر برش لیزر در انواع فلزات درنوع کار برشلیزر بسیار تاثیر گذار است . برش لیزر فلزات دستگاه لیزر فلزات را دستگاه برش فلزات هم نامیده شده است . از نوع تکنولوژی ...

فرآیند برش لیزری چیست ؟

فرآیند برش لیزری چیست ؟

فرآیند برش لیزری در حال حاضر در شرکت ها و کارخانه های گوناگون از انواع دستگاه های برش لیزری استفاده می شود.این دستگاه در سراسر جهان کاربرد های منحصر به ...

انواع برش لیزری

انواع برش لیزری

انواع برش لیزری یعنی تقویت نور توسط اشعه های لیزر تابش که زمان پیدایش آن در دهه ۶۰ بوده و شکل جدیدی از انرژی به وجود آمده. که  در ساخت ...

دستگاه برش لیزری فلزات

دستگاه برش لیزری فلزات

دستگاه برش لیزر فلزات حضور چشم گیری در صنایع دنیا را ایفا میکند. استفاده از لیزر برای برش دادن متریال های گوناگون باعث شده تا انسان به راحتی بتواند. انواع ...

دستگاه لیزر برش فایبر

دستگاه لیزر برش فایبر

دستگاه برش لیزر فایبر یکی از پیشرفته ترین دستگاه های لیزر در جهان شناخته شده است. این دستگاه کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع گوناگون داشته و امروزه در کارخانه ...

ارتباط با ما