برش لیزر اکسیژن و نیتروژن /مقایسه

برش لیزر اکسیژن و نیتروژن /مقایسه

برش لیزر اکسیژن و نیتروژن , از دسته بندی برش بر حسب انتخاب گاز مصرفی می باشد. دستگاه لیزر فلزات را دستگاه برش فلزات هم می نامند. و از نوع تکنولوژی لیزر فایبر برای حکاکی و برش انواع فلزات مانند آلومینیوم، مس، طلا، آهن، چدن، برنج، روی استفاده میشود.

امروزه کسب و کارها صنعتی هستند و با ورود به تکنولوژی های جدید میدانید که فلزات در بسیاری از صنایع استفاده میشود.

مانند : صنعت خودروسازی، صنعت دکوراسیون داخلی، صنعت کشتی سازی، صنعت هواپیما سازی، قطعه سازی و ساخت انواع قالب، ساخت انواع سازه های فلزی.

لیزر با اکسیژن یا نیتروژن؟

لیزر به عنوان وسیله ای برای برش بکار میرود تا مواد مختلف را با ضخامت های متفاوت برش دهد. مواردی مختلفی برای انجام برش در نظر گرفته میشود. که عبارتند از قدرت لیزر و نوع گاز مصرفی، که این دو مورد در کیفیت پایانی کار بسیار موثر هستند.

دستگاه های برش لیزر میتوانند از گاز اکسیژن و یا نیتروژن به عنوان گاز کمکی استفاده کنند.

▪گاز اکسیژن مقدار زیادی از انرژی را وارد فرآیند برش میکند.  ضخامت ماده که قرار است برش بخورد را افزایش میدهد.

▪اکسیژن بر روی ماده برش خورده یک چهارچوب ایجاد میکند که قبل از پایان کار آن را از بین میبرند. زیرا مانع رنگ گرفتن فلز میشود. هر چقدر مقدار اکسیژن بیشتر باشد توان دستگاه بالاتر میرود.

▪نیتروژن از زنگ زدگی جلوگیری میکند به همین دلیل برش پس از پایان کار نیاز به پردازش کمتری دارد. 

▪نیتروژن بسته به ضخامت بعضی از مواد اولیه از هزینه بیشتری برخوردار است.

▪فلزهای ضخیم مانند آلومینیوم و مس باریک برای برش نیاز به اکسیژن دارند.

 مواد دیگر را هم با اکسیژن و هم با نیتروژن میشود برش داد مهم این است که شما چه سطحی برای فلز در نظر بگیرید.

▪برش بوسیله نیتروژن سریعتر و راحتر است به همین دلیل اکثرا مشتریان نیتروژن را انتخاب میکنند. زیرا قدرت و سرعت بیشتر است.

پیشنهاد میشود که تا حد امکان از نیتروژن استفاده شود و از اکسیژن برای فلزات ضخیم استفاده شود.

▪نیتروژن یک گاز بی اثر است که برشی بدون براده یا کم براده عرضه میکند.

▪بر خلاف نیتروژن، اکسیژن یک اکسید کننده است که باعث تبخیر مواد اولیه میشود. اکسیژن به تنهایی نمیسوزد . مگر اینکه به عنوان مثال با گاز خاکه فلز ترکیب شود که آتش میگیرد.
افزایش اکسیژن به فرایند انجام برش انرژی میدهد به همین دلیل برای برش فلزهای ضخیم بسیار مناسب است. در صورتی که گاز نیتروژن برای فلزات با ضخامت کم استفاده میشود. ولی سرعت برش با این گاز چندین برابر بیشتر از برش با اکسیژن است.

تفاوت برش لیزر با 2 گاز

 

برش لیزر فرآیندی است که در آن اشعه لیزر به عنوان یک ابزار کار میکند.

گاز مورد استفاده برای برش لیزر بر اساس نوع ماده برش، ضخامت آن، و کیفیت لبه انتخاب میشود.

اکسیژن بیشتر برای برش آهن استفاده میشود آهن به علت فرایند احتراق به قدرت زیادی نیاز ندارد.

اکسیژن حدود ۶۰ درصد از کار را انجام میدهد که این باعث کم شدن سرعت برش میشود.

 در زمان برش لیزر استیل یا برش لیزرآلومینیوم به دلیل رسیدن به کیفیت عالی از نیتروژن استفاده میکنند.

بر عکس اکسیژن، نیتروژن یک گاز حفاظتی در ماده اندازه گیری نو است. تا عمل احتراق را متوقف کند و این به معنای آن است که قدرت عامل تعیین کننده سرعت برش است.

معیارهای انتخاب اکسیژن یا نیتروژن

۱.سرعت برش

۲.کیفیت لبه مورد نیاز

۳.هزینه برش

میزان سرعت برش، سرعت برش لیزر اکسیژن توسط نیروی وارده محدود میشود. در حالی که سرعت برش نیتروژن با قدرت رابطه مستقیم دارد.

در بعضی مواقع در جایی که برش لیزر نیتروژن انجام میشود. به کاربر لیزراجازه میدهد که سرعت پردازش را سه برابر سریعتر از زمانی که با اکسیژن انجام میشود پیش بینی میکند.

نیتروژن می تواند به عنوان یک گاز کمکی برای فولاد ضخیم با حداکثر توان بالا استفاده شود. و نیتروژن سرعت پردازش سریعتر را فراهم میکند.

کیفیت لبه مورد نیاز، نیتروژن باعث میشود. میزان کیفیت لبه بالایی فراهم شود این لبه سطح جوش مناسب را ایجاد میکند. همچنین این روش برش نیاز به عملیات ثانویه را  حذف میکند. در آهن های بیشتر از ۲ میل باید برای رنگ آمیزی پوشش پودر حذف شود.

هزینه برش، دلیل اصلی در هزینه ها به مصرف گاز کمک میکند. تفاوت زیادی بین نیتروژن و اکسیژن وجود دارد. پردازش بوسیله اکسیژن از هزینه کمتری برخوردار است زیرا نرخ مصرف گاز تا ۱۰ برابر کمتر از پردازش با نیتروژن است. بطور کلی با افزایش ضخامت به نیتروژن بیشتری نیاز است.

برش لیزر نیتروژن از روش های برش لیزر با استفاده از گاز نیتروژن می باشد. 

برش لیزری چیست ؟

برش لیزری  فناوری است که در آن از اشعه لیزر برای برش اجسام استفاده می‌ کنند. همچنین از این فناوری در زمینه صنعت  نیز استفاده می‌شود. برش لیزری بوسیله اشعه لیزر از یک خروجی قدرتمند لیزر، بر روی اجسامی که می‌ خواهند بریده شوند انجام می‌گردد. بخشی از جسم مورد نظر برش زده میشود. آب می‌ شود یا می‌ سوزد یا تصعید می‌ گردد. و به وسیله فشار گاز از روی جسم پاک می‌ شود. در نهایت سطح بریده شده با کیفیت خیلی بالا ایجاد می‌شود.

 می‌ دانیم امروزه کسب کارها صنعتی هستند. با  ورود به  تکنولوژی های جدید باید دانست که فلزات در بسیاری از صنایع استفاده میشود.

مانند : صنعت خودروسازی، صنعت دکوراسیون داخلی، صنعت کشتی سازی، صنعت هواپیما سازی، قطعه سازی ساخت و ساخت انواع قالب، ساخت انواع سازه های فلزی

 در گذشته از روش مکانیکی برای برش و حکاکی انواع مختلف فلزات استفاده کرده که  نیاز به زمان و دقت بیشتری برای برش انواع فلزات در ابعاد مختلف داشت. همچنین از این روش برای طرح هایی که ظریف و در ابعاد کوچک بوده به کار برده نمیشد. اما با مرور زمان و با روی کار آمدن لیزر برای برش و حکاکی انواع فلزات باعث شد که دقت و کیفیت و سرعت در هنگام برش و حکاکی بالا برود و همین موضوع سبب شد که این‌ کسب و کار رونق زیادی پیدا کند.

یکی از مزیت های بسیار ارزشمند  برش لیزری در این است. که دیگر نیاز به نیروی انسانی نیست. دستگاه حتی پیچیده ترین طرح های برش را بر روی فلزات و با سرعت و دقت بسیار بالا انجام می دهد.

تولید نیتروژن برای برشلیزری

نیتروژن گازی است که به علت خواص زیاد آن خیلی زیاد در برش لیزراستفاده میشود. از واکنش با فلز مذاب جلوگیری میکند.

برای پاسخگویی به نیازهای خاص به نیتروژن، صنایع برش لیزری قسمت نیتروژن برش شکن را راه اندازی کرده اند.

برش لیزری بوسیله گاز CO2 انجام میشود. ولی برای برش فلزاتی مانند استیل یا برنز، برش لیزر نیتروژن انجام می شود. علت آن هم کیفیت برش و لبه های بریده شده است. در روش استفاده از گاز نیتروژن برای برش، لبه های بریده شده سیاه نمیشوند.

برای ورقهای استیل با قطر بیشتر از 2 میل بهتر است که از گاز نیتروژن استفاده شود. دلیل آن هم رنگ ورق استیل است که در صورت برش با گاز CO2 لبه ها سیاه وتیره میشود و استیل زیبایی  و ظاهر خود را از دست می دهد.

برشلیزر با نیتروژن

گاز نیتروژن، برای فلزاتی که ضخامت کمتری دارند کاربرد دارد. سرعت برش با گاز نیتروژن چند برابر برش لیزر با اکسیژن است. در این روش، لبه های برش خورده، تمیز و مناسب و هم رنگ هستند. 

برش لیزر با گاز اکسیژن یا گاز نیتروژن

نیتروژن از زنگ زدگی جلوگیری می‌کند. در نتیجه استفاده از این گاز، سبب کاهش پردازش بعد از برش لیزر خواهد شد.

هرچه مقدار نیتروژن بیشتر باشد سرعت و قدرت در برش لیزر نیتروژن بیشتر میشود. میتوان با نیتروژن فلزات با ضخامت بالا را نیز برش داد.

نیتروژن در هنگام برش استیل یا آلومینیوم برای رسیدن به کیفیت عالی مورد استفاده قرار می‌گیرد . برخلاف اکسیژن ، نیتروژن بعنوان یک گاز محافظتی در ماده اندازه‌ گیری نور عمل می‌ کند تا عمل احتراق را متوقف سازد. و اجازه میدهد لیزر مواد را تبخیر کند. این به این معنی است که قدرت ،دلیل تعیین‌کننده سرعت برش است.

نیتروژن می‌تواند به عنوان یک گاز کمکی برای فولادهای با ضخامت بالا، با بالاترین ضخامت بسته به قدرت لیزر در دسترس مورد استفاده قرار گیرد. 

نیتروژن کیفیت لبه بالایی از هر گونه ناخالصی را فراهم میکند. در این روش نیاز به هرگونه عملیات اضافی را رد میکند.

برش لیزر بوسیله نیتروژن سریعتر و راحت تر است به همین دلیل اکثرا مشتریان نیتروژن را انتخاب میکنند. زیرا قدرت و سرعت بیشتر است.

پیشنهاد میشود که تا حد امکان از نیتروژن استفاده شود. از اکسیژن برای فلزات ضخیم استفاده شود .نیتروژن یک گاز بی اثر است که برشی بدون براده یا کم براده عرضه میکند.

هزینه برش با لیزر نیتروژن

در مورد هزینه برش لیزر با اکسیژن و نیتروژن، تفاوت زیادی بین این دو گاز وجود دارد. گاز اکسیژن هزینه کمتری نسبت به نیتروژن دارد. زیرا در ضخامت های بالا، باید گاز نیتروژن بیشتری نیز مصرف شود و این مسئله هزینه برش را افزایش می‌ دهد. و این به دلیل مصرف برش لیزر اکسیژن به برش لیزر نیتروژن است که  حدود 10 برابر کمتر است.

امتیاز شما به این برش لیزر ایران فلز برای این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − دو =

پروژه های ما



تاثیر قطر برش لیزر در انواع فلزات

تاثیر قطر برش لیزر در انواع فلزات

قطر برش لیزر در انواع فلزات درنوع کار برشلیزر بسیار تاثیر گذار است . برش لیزر فلزات دستگاه لیزر فلزات را دستگاه برش فلزات هم نامیده شده است . از نوع تکنولوژی ...

فرآیند برش لیزری چیست ؟

فرآیند برش لیزری چیست ؟

فرآیند برش لیزری در حال حاضر در شرکت ها و کارخانه های گوناگون از انواع دستگاه های برش لیزری استفاده می شود.این دستگاه در سراسر جهان کاربرد های منحصر به ...

انواع برش لیزری

انواع برش لیزری

انواع برش لیزری یعنی تقویت نور توسط اشعه های لیزر تابش که زمان پیدایش آن در دهه ۶۰ بوده و شکل جدیدی از انرژی به وجود آمده. که  در ساخت ...

دستگاه برش لیزری فلزات

دستگاه برش لیزری فلزات

دستگاه برش لیزر فلزات حضور چشم گیری در صنایع دنیا را ایفا میکند. استفاده از لیزر برای برش دادن متریال های گوناگون باعث شده تا انسان به راحتی بتواند. انواع ...

دستگاه لیزر برش فایبر

دستگاه لیزر برش فایبر

دستگاه برش لیزر فایبر یکی از پیشرفته ترین دستگاه های لیزر در جهان شناخته شده است. این دستگاه کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع گوناگون داشته و امروزه در کارخانه ...

ارتباط با ما